Studénka

Zveme vás na výpravu do města, kde se stalo hned několik neštěstí. A můžeme jen spekulovat o tom, zda se jednalo o náhodu, nebo o nevyhnutelnou a někým plánovanou katastrofu. Zároveň ale také do okolí, abychom nerušeně mohli nad vším, co jsme se dozvěděli, přemýšlet.

Studénka. Mnozí si už při poslechu jména města vybaví železniční neštěstí, ke kterému zde souhrou náhod došlo. My jsme místo tragické události, potažmo událostí, navštívili a během pár minut nám spousta věcí přišla, řekněme podivných. Ale k tomu později. Město jako takové bylo významné výrobou železničních vagónů. Vagónka Studénka patřila ke špičkám tohoto odvětví, ale jak se již v naší zemi událo, i tady vzala sláva za své. Zůstalo po podniku jen muzeum, které na své atraktivitě neubírá, ba dokonce naopak. Za návštěvu rozhodně stojí a malí i velcí si zde přijdou na své. Studénkou vede železniční trať, na které se 8.8.2008 událo již zmiňované neštěstí. Nechceme vytahovat příčiny ani jak to celé dopadlo, u čeho se ale musíme zastavit, je číslovka osm. Už na první pohled je datum podivné. Jenže, obětí bylo 8 a součet písmen křestních jmen je 48, tedy s osmičkou na konci. Rychlík se jmenoval Comenius, což je 8 písmen, s označením EC 108. Opět čarovná osmička. Vysouvání mostu, který se před projíždějící rychlík zhroutil, začalo 1.7., tedy v součtu číslo 8 a rychlík před zahájením brždění jel rychlostí 134 kilometrů za hodinu. Součet je opět 8. Samo město má v názvu 8 písmen a místo nehody na trati nese označení 243.620, tedy v součtu 8. Pak se ještě několik osmiček objevuje v dalších údajích, jako například úhel příčníků mostu 58°, most byl posunut o 28 metrů, v srpnu byl obnoven jednokolejný provoz, tedy v osmém měsíci a celkový provoz pak 17.8.2008. A zase součet dvou prvních čísel nám tvoří 8 a v údaji máme opět tři. Souřadnice šířky 49°42´18" a délky 18°34´44" obsahují taktéž číslovku 8, stejně tak jejich součet, kdy v obou případech dojdeme k číslu 28. Při dalším pátrání bychom možná další osmičky ještě našli, ale tohle nám bohatě stačí k tomu, aby nám běhal mráz po zádech. Je tedy na místě se ptát, zda opravdu šlo o náhodu? A aby toho přeci jen nebylo málo, v roce 2015 zde došlo k další želeniční nehodě. A opět to prokleté číslo 8 v součtu. Ani za mák jsme si nic nevymysleli, prostě nám to trklo do očí a přišlo nám to velmi prapodivné.

Pojďme společně téma odlehčit něčím jiným nebo zajděme na místo, kde budeme mít klid si myšlenky v hlavě srovnat. Nedaleko odsud, u Bílova, stojí krásný vysílač a rozhledna Kanihůra v jednom. V pokladně sedí starší dáma a těší se z každičké návštěvy rozhledny. Za dvacku všechny ráda pustí vystoupat na ochoz a porozhlédnout se po okolí. Máme štěstí na krásné počasí a tak dohlédneme na Ostravu, Radhošť i Hostýn. Parkování nedaleko rozhledny je absolutně zdarma a turisté, jelikož sem cesta není zrovna dobře značena, nám zde nehlaholí. Opravdu pěkné místo, jen není jediné.

O kousek dál se tyčí další z rozhleden, konkrétně rozhledna Slatina. Stojí u stejnojmenné obce a parkování i vstup na rozhlednu je zcela zdarma. Celkovou výšku má 18 metrů, ale ochoz je o necelých šest metrů níže. Přesto z ní máme možnost pozorovat Oderské vrchy, Jeseníky a Beskydy.

A pokud ještě tohle bylo málo, nechte se zlákat do nedalekých Jakubčovic. Parkování přímo u hlavní silnice nelze přehlédnout a těch pár kroků do pole za to fakt stojí. Nejenže zde stojí další rozhledna s ochozem ve výšce 12,5 metru, na kterou lze zdarma vyšplhat, v její blízkosti stojí zachované Rakousko-uherské opevnění. Po zdolání 60-ti schodů rozhledny a opětovném sestoupení tak má každý možnost si opevnění prohlédnout, projít a dokonce se zde vyfotit jako voják či jezdec na koni. Za opevněním pak nalézáme relax zónu s pohodlnými lehátky na jakési terase. Natahujeme naše nohy a kocháme se mlčky okolní krajinou a pohledem na Jeseníky. V tomhle koutě země je prostě klid. Tedy až na chvíle, kdy se životy určitých lidí nesetkají s osudovým číslem, řekněme. Ale právě proto je potřeba žít, tak neseďme doma a pojďme ven.